تحقّق اهداف عاشورا با قیام مهدی(ع)
امام حسین(ع) با هدف زنده ساختن احکام قرآن و سنّت پیامبر اکرم(ص) و از بین بردن بدعتهایی که در نتیجة حاکمیّت بنی امیّه در دین ایجاد شده بود، قیام کردند و در طول مسیر مدینه تا کربلا، ضمن اشاره به انگیزة قیامشان فرمودند:
«من به منظور ایجاد اصلاح در امّت جدّم، رسول خدا(ص) قیام کردهام، میخواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به همان سیره و شیوة مرسوم جدّم، پیامبراکرم(ص) و پدرم علیّ بن ابی طالب(ع) عمل میکنم.»5
آن حضرت در نامهای به بزرگان قبایل «بصره» تصریح میکنند:
«من شما را به کتاب خدا و سنّت پیامبرش دعوت میکنم. در شرایطی که اکنون ما زندگی میکنیم، سنّت رسول خدا(ص) از بین رفته و به جای آن بدعت و احکام و ارزشهای غیر اسلامی نشسته است. مرا بپذیرید و به یاری من برخیزید. شما را به راه ارشاد و رستگاری هدایت خواهم کرد.»6
از مجموعة این گونه سخنان امام حسین(ع)، اهداف والای نهضت عاشورا به خوبی روشن میشود. احیای قرآن، احیای سنّت نبوی و سیرة علوی، از بین بردن کجرویها، حاکم ساختن حق، حاکمیّت بخشیدن به حقپرستان، از بین بردن سلطة استبدادی حکومت ستمگران، تأمین قسط و عدل در عرصههای اجتماعی و اقتصادی و ... از جملة آنهاست.
از طرف دیگر وقتی اهداف قیام منجیّ عالم بشریّت و ویژگی های حکومت جهانی آن حضرت را مورد بررسی قرار میدهیم، همین اهداف و انگیزهها حتّی با تعابیر مشابه با تعابیر به کار رفته در مورد نهضت حسینی قابل مشاهده است.
حضرت علیّ بن ابی طالب(ع) در توصیف سیرة حکومتی امام مهدی(ع) میفرمایند:
«هنگامی که دیگران هوای نفس را بر هدایت مقدّم بدارند او [مهدی موعود(ع)] امیال نفسانی را به هدایت بر میگرداند و در شرایطی که دیگران قرآن را با رأی خود تفسیر و تأویل خواهند کرد، او آرا و عقاید را به قرآن باز میگرداند. او به مردم نشان خواهد داد که چگونه میتوان به سیرة نیکوی عدالت رفتار کرد و تعالیم فراموش شدة قرآن و سیرة نبوی را زنده خواهد ساخت.»
امام باقر(ع) در روایتی میفرمایند:
«قائم آل محمّد(ص) مردم را به سوی کتاب خدا، سنّت پیامبر(ص) و ولایت علیّ بن ابی طالب(ع) و بیزاری از دشمنان آنان دعوت خواهد کرد.»
امام صادق(ع) میفرمایند:
«حضرت مهدی(ع) تمام بدعت های ایجاد شده در دین را در سرتاسر جهان از بین خواهد برد و در مقابل، تکتک سنّت های نبوی را به اجرا در خواهد آورد.»
آن حضرت در جای دیگر، ضمن تصریح به این حقیقت که امام مهدی(ع) بر طبق سیره و روش رسول اکرم(ص) عمل خواهد کرد، دربارة اصلاحات انجام شده توسط آن حضرت چنین میفرماید:
«قائم آل محمّد(ص) به همان شیوهای که پیامبر اکرم(ص) رفتار میکردند، رفتار
امام مهدی(ع) از تبار امام حسین(ع)
در مجموعه روایات نقل شده از پیامبراکرم(ص) و ائمة اطهار(ع) بارها تصریح شده است که منجیّ عالم بشریّت حضرت مهدی(ع) از نسل امام حسین(ع) است. از جمله روایت شده است که پیامبر اکرم(ص) در یکی از روزهای آخر عمر مبارکشان در حالی که دستشان را به شانة امام حسین(ع) گذاشته بودند، خطاب به دختر بزرگوارشان حضرت زهرا(س) فرمودند:
«مهدی این امّت از نسل این فرزندم است. دنیا به پایان نخواهد رسید، مگر اینکه مردی از اولاد حسین(ع) قیام کرده جهان را با عدل و داد پُر سازد...»1
ایشان در جای دیگر در ضمن معرفی ائمة اطهار(ع) میفرمایند:
«امامان بعد از من دوازده نفرند که نُه نفر از آنها از تبار فرزندم، حسین(ع) است که نُهمین نفرشان قائم است. این دوازده تن اهل بیت و عترت من هستند. گوشت آنها گوشت من و خون آنها از خون من است.»2
امیرمؤمنان، علیّ بن ابی طالب(ع) روزی به حضرت اباعبدالله(ع) فرمودند:
«نُهمین فرزند تو ای حسین، قائم آل محمّد(ع) است او دین خدا را آشکار ساخته و عدالت را در سرتاسر زمین حاکمیّت خواهد بخشید ...»3
در این باره خود امام حسین(ع) نیز میفرمایند:
«نُهمین فرزند من، قائم به حقّ است. خداوند به وسیلة او زمین مرده را دوباره زنده خواهد ساخت و دین را حاکمیّت خواهد بخشید. او حق را برخلاف میل مشرکان و دشمنان احقاق خواهد کرد.»
امام مهدی(ع) از تبار امام حسین(ع)
در مجموعه روایات نقل شده از پیامبراکرم(ص) و ائمة اطهار(ع) بارها تصریح شده است که منجیّ عالم بشریّت حضرت مهدی(ع) از نسل امام حسین(ع) است. از جمله روایت شده است که پیامبر اکرم(ص) در یکی از روزهای آخر عمر مبارکشان در حالی که دستشان را به شانة امام حسین(ع) گذاشته بودند، خطاب به دختر بزرگوارشان حضرت زهرا(س) فرمودند:
«مهدی این امّت از نسل این فرزندم است. دنیا به پایان نخواهد رسید، مگر اینکه مردی از اولاد حسین(ع) قیام کرده جهان را با عدل و داد پُر سازد...»1
ایشان در جای دیگر در ضمن معرفی ائمة اطهار(ع) میفرمایند:
«امامان بعد از من دوازده نفرند که نُه نفر از آنها از تبار فرزندم، حسین(ع) است که نُهمین نفرشان قائم است. این دوازده تن اهل بیت و عترت من هستند. گوشت آنها گوشت من و خون آنها از خون من است.»2
امیرمؤمنان، علیّ بن ابی طالب(ع) روزی به حضرت اباعبدالله(ع) فرمودند:
«نُهمین فرزند تو ای حسین، قائم آل محمّد(ع) است او دین خدا را آشکار ساخته و عدالت را در سرتاسر زمین حاکمیّت خواهد بخشید ...»3
در این باره خود امام حسین(ع) نیز میفرمایند:
«نُهمین فرزند من، قائم به حقّ است. خداوند به وسیلة او زمین مرده را دوباره زنده خواهد ساخت و دین را حاکمیّت خواهد بخشید. او حق را برخلاف میل مشرکان و دشمنان احقاق خواهد کرد.»
درباره ما
اطلاعات کاربری
آرشیو
منتظرامام!
اين سايت براي نوجوانانى كه مى خواهند يك جور ديگه منتظرامام خود باشند ساخته شده،با ما همراه باشيد.
درپناه حق،اميد به روزى پشت سر امام نماز منتظر را بخوانيم.
آمار سایت